Erika Awesome

Here we go again!
Jag är verkligen urusel på att blogga, men jag ska ta och försöka bli bättre, speciellt då jag har så mycket roligt inplanerat i år!

(Alla bilder i det här inlägget är oredigerade och/eller "behind the scenes"-bilder, ett inlägg med redigerade instagramvänliga bilder kommer ((förhoppningsvis)) senare!)

Årets första lilla weekend-resa bar iväg till Hemavan förra helgen.
Fyra glada vänner och två söta hundar tryckte in sig själva och packningen i en bil och drog iväg. Från början var det mest en massa prat men efter en timme eller så satte liveshowen igång då vi drog upp volymen! Jag och Sara sjunger i bilar, det bara är så. Grabbarna hakade på ibland dom med, så jag tror inte dom led så mycket!
Vi stannade i Arjeplog och åt middag på Frasses. Det var helt sjukt hur mycket pommes frites man fick med till burgaren! Jag tror ingen av oss fick i oss allt.
Det var bäcksvart hela vägen men helljusen lyste upp en vackert förtrollad, snötäckt skog runt oss och jag gjorde mitt bästa för att försöka få det på bild. Självklart gick det inte särskilt bra..
Vi kom fram till stugan i Tärnaby rätt sent och gick och la oss nästan direkt.

Lördagmorgonen startade ganska segt. Vi steg upp och åt frukost i godan ro, planerade dagen och började packa iordning. Vi bestämde oss för att köra bort till Hemavan och parkera vid Guldbollen för att få så mycket höjd gratis som vi kunde. Jag hade gjort iordning mackor att värma i mackjärn till lunch så vi körde förbi macken och köpte lite ved innan vi började gå. Kungsleden var riktigt fin att gå på, men SImon hade fått låna med sig snöskor som jag var riktigt sugen på att använda så efter att första ha vikt av på Drottningleden skodde vi om och gick ut på lössnön! Till min besvikelse så kunde man nog ha klarat sig rätt bra utan snöskorna också, men vi hade dom på ändå för det är kul, så det så.

Utsikten uppe vid trädgränsen var helt otrolig, precis som sist. Och någon i himlen måste tycka väldigt bra om oss då vädret var alldeles perfekt. -6 grader, ingen vind och solen tittade fram ibland, perfection!
Det var halvsvårt att få inställningarna bra i kameran då det var så ljust ute, allt såg mörkt ut på skärmen, vilket det verkligen inte var i datorn sen. Men jag gick lite på känsla och tycker ändå att de flesta bilderna har vettigt ljus.
Sist jag var i Hemavan försökte jag mig på att fota den fantastiska utsikten, men jag tycker det är så sjukt svårt. Att fota ett landskap som det här och försöka förmedla det man själv ser på plats är inte en av mina styrkor. Landskapsbilder på ängar, sjöar och skog är mycket enklare än fjäll.
Något annat jag inte har gjort särskilt mycket är att fota människor. Så jag passade på nu! Jag hade mina bästa vänner med sig, som förlovade sig någon mil från det här fjället. De ville gärna att jag skulle ta några fina bilder på dem och vi arrangerade vissa bilder, men jag fick många fina spontana bilder med. (Som kommer i ett annat blogginlägg.) För mig kändes det väldigt bra att kunna göra mina vänner glada, men jag fick minst lika mycket ut av det då jag fick träna mig på lite porträttbilder!
Haha jag gillar den här, vadå "tredje hjulet"!
Ungefär såhär glad är jag när jag är på ett fjäll med snöskor på fötterna och fina vänner runt mig!
Det blev väldigt mycket fotande på ett och samma ställe, familjen soon-to-be-Salsbring ville ha ett familjeporträtt och vi lyckades få ett väldigt fint ett! Men här har ni några "mindre lyckade".

Vi provade oss också på att få fartiga bilder på hundarna men det var verkligen inte så lätt! Det närmsta "i fokus" jag kom var nog dessa..
..men de ur fokus är nästan charmigare!

Vi började bli hungriga och bestämde oss för att gå upp på en höjd och försöka fixa igång en eld. Ja, jag vet, och vi vet, att man inte får elda var som i ett naturreservat. Men med 0 risk för spridning med tanke på snön gjorde vi ändå en liten brasa för att värma upp maten. Och hur mysigt var det inte att sitta där och värma sig en stund då? Jo, supermysigt!
Trassel är verkligen en av dom vackraste, mysigaste hundarna i världen ♥

Klockan började bli mycket och vi bestämde oss för börja röra oss mot bilen igen. Med snöskorna på sket vi i lederna och gick offroad en stund istället. Jag bara älskade hur snön flög upp bakom SImon och gjorde mitt bästa för att få det på bild. Jag tycker bilden här nere blev häftig fast än den inte perfekt.
"Look at my snowshoes! They be prettier than yours!" / Sudd

Jag tycker det är roligt att ha bilder på mig själv med och gulliga Sara erbjöd sig att knäppa några. Det genuina leendet kommer från att tokstollarna vi hade med oss stod och försökte få mig att skratta för kameran, och är det inte såna vänner man ska ha?
Såna som får en att skratta!

Det blev ca 4 underbara timmar på fjället. Innan vi körde tillbaka till Tärnaby handlade vi middag. Killarna hade sett att det fanns en grill och kol i förrådet till stugan så självklart lyxade vi till det och köpte pepparbiff att grilla. Innan vi började med maten skyndade vi oss iväg till hotellet med panoramabastu i Tärnaby för att tina upp efter dagen. Det var helt underbart att bara få dega i värmen en stund, men det hjälpte ingenting mot tröttheten. Vi hade planer på att dricka några cider och spela sällskapsspel efter vi hade sett Melodifestivalen, men både jag och Sara var helt slut så kvällen slutade tidigare än tänkt.

Trassel vet hur man slappnar av efter en dag på fjället!

På söndagen var killarna mer sugna på att åka slalom/snowboard än att vandra. Vi körde bort till Guldbollen som dagen innan och jag och Sara gick upp på fjället därifrån. På lördagen hade vi hittat en mysig liten kåta med en kamin som inte låg så långt bort från ena liften. Vi bestämde att jag och Sara skulle gå dit upp och starta en brasa så kunde killarna komma och äta lunch med oss. Det var riktigt mysigt där inne, och blev faktiskt riktigt varmt när vi stängde igen dörren.
Jag och Sara hade tänkte ha en liten fotoshoot i våra KariTraa-underställ men puckad som jag är hade jag lämnat kameraladdaren hemma och batterierna dog. Jag hann få några bilder från söndagen ändå men inte på oss tillsammans. Istället för att vara bitter över det (okej, jag var smått sur på mig själv en bra stund, men) lyckades jag slappna av och tänka bort fotandet. Bara fokusera på nuet. Riktikgt skönt det med faktiskt.

Alla var som överrens om att vi ville komma hem i vettig tid och vi hade bestämt att vi skulle lämna Hemavan kl.15. Fem minuter över var vi på väg hemåt, bra tidsplanering! Bilresan hem bjöd på mer skönsång från oss alla, massor av pommes i Arvidsjaur och diverse energidrycker och kakor. Precis som en roadtrip ska vara helt enkelt.